· 5 min read

Ξενοδοχεία

Η μελέτη εξετάζει τον δυναμικό κλάδο των Ξενοδοχείων και τις προοπτικές του στην Αθήνα και σε πανελλαδικό επίπεδο.

Μελέτη για τον κλάδο των Ξενοδοχείων

Η Περιφέρεια Αττικής και ειδικότερα η Αθήνα, αποτελεί έναν από τους πλέον εδραιωμένους, δημοφιλείς και εμβληματικούς προορισμούς της χώρας, με σημαντική αναπτυξιακή δυναμική λόγω της εξαιρετικά καλής προσβασιμότητας και των σημαντικών πόρων και υποδομών που διαθέτει, ως το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας. Τα σημαντικά έργα και οι επενδύσεις που έχουν ξεκινήσει/αναμένεται να υλοποιηθούν στο παραλιακό μέτωπο, πρόκειται να συμβάλλουν στην ανάπλαση αυτού και στην περαιτέρω τουριστική του αξιοποίηση. Μακράν οι κύριοι λόγοι επιλογής της Αθήνας για τους επισκέπτες αναψυχής είναι οι αρχαιολογικοί της χώροι, ο πολιτισμός της, η γαστρονομία της, η πλούσια βραδινή και καλλιτεχνική ζωή της και το γεγονός ότι είναι ένας “must” προορισμός, ένα κοσμοπολίτικο κέντρο που συνδυάζει τον αρχαίο κόσμο με υπέροχα μεσογειακά τοπία. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που η Αθήνα βρέθηκε στην πρώτη τριάδα μεταξύ των κορυφαίων ευρωπαϊκών προορισμών για το 2023 (European Best Destinations).

Τα τελευταία χρόνια μετά την οικονομική κρίση όπου αρκετές ξενοδοχειακές μονάδες της Αθήνας έκλεισαν ή διέκοψαν προσωρινά τη λειτουργία τους, η εικόνα του ξενοδοχειακού χάρτη έχει εμφανώς αλλάξει καθώς έχουν προστεθεί πολλές νέες μονάδες στο δυναμικό της πόλης, νέα και δυνατά brands, ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών αλλά και boutique hotels, καθώς και πλήθος πολλών άλλων καταλυμάτων από κλασσικά ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα μέχρι ολόκληρες κατοικίες βραχυχρόνιας μίσθωσης. Το ξενοδοχειακό δυναμικό της Αθήνας έχει αναβαθμιστεί όχι μόνον ποσοτικά αλλά και ποιοτικά, ενώ χαρακτηρίζεται και από χαμηλότερη εποχικότητα σε σχέση με το υπόλοιπο της επικράτειας. Αυτές οι τάσεις είναι θετικές για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, καθώς δείχνουν ότι τα ξενοδοχεία της Αθήνας προσφέρουν ένα διαφοροποιημένο και ποιοτικά ανώτερο τουριστικό προϊόν. Από την άλλη πλευρά όμως, η εξάπλωση νέων καταλυμάτων τύπου βραχυχρόνιας μίσθωσης και εν γένει η υπερπροσφορά κλινών, οξύνει όλο και περισσότερο τον ανταγωνισμό και την «πίεση» που υφίστανται τα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας.

Η Αθήνα με βάση τα στοιχεία μέσης πληρότητας και μέσης τιμής δωματίου, δείχνει να υστερεί σε πληρότητα μονάδων και σε τιμές έναντι των ανταγωνιστών της. Στη σκιά της πανδημίας και των αυστηρών υγειονομικών μέτρων και πρωτοκόλλων του 2020 και 2021, ήρθαν το 2022 να προστεθούν οι νέες γεωπολιτικές εξελίξεις και η ενεργειακή κρίση, γεγονότα που σαφώς και επηρέασαν μεταξύ άλλων και το «τουριστικό επιχειρείν». Παρ΄ όλα αυτά, η Αθήνα ως προορισμός αντιστάθηκε και τα αθηναϊκά ξενοδοχεία κατάφεραν με αργούς ρυθμούς και σταδιακά να ενδυναμώσουν στοιχειωδώς την μέση πληρότητα των μονάδων τους, σταθεροποιώντας και το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο, επιτυγχάνοντας και μια μικρή αύξηση στην μέση τιμή δωματίου που σαφώς δεν ήταν αντίστοιχη της προσφερόμενης ποιότητας, αλλά ούτε και των όσων εξασφάλισαν ανταγωνιστές – προορισμοί της στο εξωτερικό. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας η Αθήνα κέρδισε την προσοχή και ως προορισμός για επισκέπτες που σκοπεύουν να μείνουν για αρκετό καιρό όπως οι ψηφιακοί νομάδες. Γεγονός όχι τυχαίο καθώς ως προορισμός συγκεντρώνει πολλές από τις ιδιότητες που αναζητούν οι «επισκέπτες μακράς διαρκείας» σε έναν προορισμό.

Οι ιδιαιτερότητες της τουριστικής Αθήνας εστιάζονται σε τρία κυρίως σημεία όπως: 1) ως πρωτεύουσα διαθέτει υπερπροσφορά κλινών (όχι μόνον ξενοδοχειακές, αλλά και κλίνες σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα σε βραχυχρόνια μίσθωση) χωρίς να λείπει και το φαινόμενο της «παραξενοδοχίας», 2) θεωρείται και είναι ένας αστικός 12μηνος προορισμός που επί της ουσίας τελικά παρουσιάζει εποχικότητα και 3) δεν μπορεί να υποστηρίξει τον συνεδριακό τουρισμό λόγω της απουσίας μεγάλου σε μέγεθος συνεδριακού κέντρου.

Η Αθήνα είναι αυτή τη στιγμή ο ένατος πιο δημοφιλής επενδυτικός προορισμός για ξενοδοχεία το 2023, σύμφωνα με κορυφαίο διεθνή χρηματοοικονομικό οίκο. Η συνεχής άνοδος του ελληνικού τουρισμού, επιτείνει τη διάθεση νέων διεθνών παικτών (μεγάλα brands και ιδιωτικά κεφάλαια) να εισέλθουν και στην αθηναϊκή ξενοδοχειακή αγορά. Μικρές all suite μονάδες και boutique hotels αναπτύσσονται συνεχώς πέριξ και εντός του κέντρου, ενώ καθιερώνεται πλέον και η τάση του aparthotel, το οποίο συνεχώς κερδίζει έδαφος. Παρά την πανδημία, την αβεβαιότητα και τον πόλεμο στην Ουκρανία, η ροή των επενδύσεων σε νέα καταλύματα παραμένει ισχυρή με πολλά νέα projects να προορίζονται για το κέντρο της Αθήνας και βέβαια την Αθηναϊκή Ριβιέρα. Η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό με τις νέες μεγάλες μονάδες που αναμένονται μέσα στο 2025, προβλέπεται να λειτουργήσουν ενισχυτικά στην περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού επιχειρηματικού και επενδυτικού ενδιαφέροντος σε ολόκληρο το νομό. Με αμείωτη ένταση συνεχίζονται οι επενδύσεις στο κέντρο της Αθήνας για την ανέγερση νέων ξενοδοχειακών μονάδων από διεθνείς ξενοδοχειακούς ομίλους όπως είναι η “Hilton” και η “Brown Hotels” αλλά και από μεγαλύτερους ή μικρότερους εγχώριους «παίκτες» του κλάδου. Τα ξενοδοχεία αυτά έρχονται να προστεθούν στα υπόλοιπα μεγάλα ονόματα που αναμένονται σύντομα στην Ελλάδα, όπως είναι το “Radisson Individuals” στο Κολωνάκι και το “Radisson Red”, το “Conrad” του ομίλου Hilton στη Λ. Βασιλίσσης Σοφίας, αλλά και το “NYX” της Fattal στο πρώην “Esperia Palace” στη Σταδίου. Επίσης, επενδύσεις στην ξενοδοχειακή Αθήνα έχουν δρομολογήσει η “Anda Hotels” και η “Wyndham – Zeus International”, αλλά και οι ελληνικών συμφερόντων αλυσίδες “Grecotel” και “Mitsis Hotels” καθώς και ο όμιλος Λάμψα. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι, η Αθήνα συγκαταλέγεται ανάμεσα στις δέκα πιο ελκυστικές ευρωπαϊκές πόλεις για ξενοδοχειακές επενδύσεις, καθώς καταλαμβάνει την ένατη θέση.

Στην Ελλάδα, το επόμενο στοίχημα για τον κλάδο είναι η επέκταση της σεζόν, κάτι που φαίνεται να συμβαίνει έστω και αργά. Κρίσιμο ρόλο σε αυτή την προσπάθεια παίζει η προώθηση της πόλης της Αθήνας ως city destination και η ανάδειξη των διάφορων πτυχών της, όπως ο πολιτισμός και η γαστρονομία της. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν συμβάλει οι διάφoρες κατά καιρούς διαφημιστικές καμπάνιες, όπως αυτή του Ε.Ο.Τ. “greekend: End your week like a Greek”, αλλά και η εκστρατεία από την Περιφέρεια Αττικής με ένα video για την προώθηση του πολιτιστικού τουρισμού στην Αττική, με τίτλο: “Attica. Culture in a Word”. Τη δεδομένη χρονική στιγμή, η Αθήνα ως προορισμός έχει έντονη μεταξύ άλλων την ανάγκη για ουσιαστική υποστήριξη του συνεδριακού και επαγγελματικού τουρισμού, αλλά και τη λήψη μέτρων για την τόνωση της ζήτησης και κατά τη χειμερινή περίοδο, του city break και της προσέλκυσης νέων ομάδων επισκεπτών. Με βασικούς άξονες την ενίσχυση της εξωστρέφειας και τη δημιουργία ενός νέου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης στη βάση των αρχών της βιώσιμης ανάπτυξης, τίθεται σε εφαρμογή το στρατηγικό σχέδιο δράσης τουριστικής προβολής και ανάπτυξης της Περιφέρειας Αττικής, προϋπολογισμού €9 εκατ.

    Share:
    Επιστροφή στη λίστα

    Μπορεί επίσης να σας ενδιαφέρει

    Δραστηριότητες Άσκησης Ιατρικών & Οδοντιατρικών Επαγγελμάτων

    Δραστηριότητες Άσκησης Ιατρικών & Οδοντιατρικών Επαγγελμάτων

    Η μελέτη του Μηχανισμού παρουσιάζει τα γενικά χαρακτηριστικά, την υφιστάμενη κατάσταση και τις προοπτικές του κλάδου των δραστηριοτήτων άσκησης Ιατρικών & Οδοντιατρικών Επαγγελμάτων και αποτυπώνει τα μεγέθη του, τόσο σε τοπικό επίπεδο (Δήμο Αθηναίων), όσο και στο σύνολο της χώρας.

    Ιδιωτική Εκπαίδευση

    Ιδιωτική Εκπαίδευση

    Η δέκατη όγδοη μελέτη του Μηχανισμού αποτύπωνει τα γενικά χαρακτηριστικά, την ζήτηση και την προσφορά του κλάδου της ιδιωτικής εκπαίδευσης, με έμφαση στις επιχειρήσεις που εδρεύουν στον Δήμο Αθηναίων.

    Νομικές και Λογιστικές Δραστηριότητες

    Νομικές και Λογιστικές Δραστηριότητες

    Η μελέτη αποτύπωνει την υφιστάμενη κατάσταση και τις προοπτικές του κλάδου των νομικών και λογιστικών δραστηριοτήτων, με έμφαση στις επιχειρήσεις που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Αθηναίων και ειδικότερα στην περιοχή της ΟΧΕ.

    Παραγωγή Κινηματογραφικών Ταινιών, Βίντεο & Τηλεοπτικών Προγραμμάτων

    Παραγωγή Κινηματογραφικών Ταινιών, Βίντεο & Τηλεοπτικών Προγραμμάτων

    Η δέκατη έκτη μελέτη του ΜΥΕ εξετάζει και αναλύει την υφιστάμενη κατάσταση και τις προοπτικές της αγοράς του κλάδου παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών, βίντεο & τηλεοπτικών προγραμμάτων, καθώς και τις οικονομικές επιδόσεις των επιχειρήσεων που έχουν την έδρα τους στον Δήμο Αθηναίων.